W procesie wdrażania standardów obsługi klienta istotnymi mechanizmami, z którymi należy zapoznać pracowników sklepu, są cross-selling oraz up-selling. Dlaczego są one ważne i przydatne? W jaki sposób można je wykorzystać? O tym kilka słów w niniejszym artykule.
Czym jest cross-selling?
Cross-selling to tak zwana sprzedaż krzyżowa – jest to marketingowa technika sprzedaży określonych produktów oraz usług. Chodzi o te towary, które mogą pełnić funkcję uzupełniającą w stosunku do tych podstawowych, będących celem zakupu klienta. Znajdźmy przykład! Idziemy do sklepu obuwniczego, wybieramy eleganckie, skórzane buty na wysokim obcasie, podchodzimy do kasy… a sprzedawczyni proponuje nam dodatkowy zakup specjalnej szczotki do butów, pasty do butów, dodatkowej pary sznurowadeł albo specjalnego impregnatu. Czy się skusimy? Wiele osób tak i właśnie ten mechanizm nazywamy cross-sellingiem. To zgrabna metoda przypomnienia klientowi, że poza produktem, który zamierza kupić, przydałoby mu się coś jeszcze.
Czym jest up-selling?
Up-selling to natomiast tak zwana sprzedaż dodatkowa – podobnie jako cross-selling jest to jedna z marketingowych technik sprzedaży określonych produktów oraz usług. Tym razem jednak chodzi o namówienie klienta do zakupu tego samego rodzaju rzeczy, po którą przyszedł, ale posiadającej więcej funkcji, mającej wyższy standard oraz przy okazji kosztującej nieco więcej. Znajdźmy przykład! Wróćmy do naszego sklepu obuwniczego. Klient przychodzi i wybiera sobie buty do biegania – zwykłe, mało znanej marki. Kosztują 100 zł. Co robi sprzedawca? Proponuje klientowi zakup butów do biegania za 300 zł, tłumacząc jednocześnie, że w ten sposób klient znacząco zyska, ponieważ buty za 300 zł posiadają unikalny system filtrowania powietrza, są stworzone z wysokogatunkowego tworzywa, a nadto nadają uczucie stabilności i lekkości, dzięki czemu praktycznie same biegną. Czy jako klienci skusimy się na taką propozycję? W większości przypadków tak i właśnie ten mechanizm nazywamy up-sellingiem.
Czy warto korzystać z technik up-sellingu i cross-sellingu?
Marketingowe techniki sprzedaży – up-selling i cross-selling – bezpośrednio wpływają na wzrost sprzedaży w placówce, co przekłada się na większy zysk. Cross-selling i up-selling to maksymalizowanie zysków z jednej transakcji. Dodatkowo stajemy się specjalistami, którzy potrafią klientowi doradzić, polecić mu unikalne i niesamowite produkty, co powoduje, że klient jest szczęśliwszy, a w konsekwencji chętniej wraca do naszego sklepu.
Standardy obsługi klienta
Wprowadzenie technik up-sellingu i cross-sellingu do standardów obsługi klienta otwiera zupełnie nową jakość sprzedaży w placówce. Nie wiesz jak to zrobić? Boisz się postawić ten krok? Wypróbuj nas! Specjaliści Warto Szkolić prowadzą audyty sklepów, opracowują i wdrażają skuteczne standardy obsługi klienta, a nadto prowadzą kompleksowe szkolenia w tym zakresie – zarówno dla pracowników sklepów, jak i kadry zarządzającej. Oferujemy pomoc zarówno praktyczną i teoretyczną. Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz do nas!