RODO a audyt sklepu internetowego

Prawdopodobnie każdy mieszkaniec naszego kraju, a już na pewno każda osoba, prowadząca sklep internetowy, słyszała o RODO, które nakłada na nas szereg nowych obowiązków. Czy należy się tym przejmować? Czy sklepowi internetowemu przyda się audyt? W jaki sposób zastosować nowe przepisy?

Czym jest RODO?

RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w Polsce jest stosowane od 25 maja 2018 r. Od tego czasu Polskę ogarnęła prawdziwa psychoza i wszystkie firmy rozpaczliwie dostosowują swoje działalności do nowych wymogów. Czy rzeczywiście jest się czego bać? Tak, ponieważ niezastosowanie się do nowych przepisów wiąże się z gigantycznymi karami. Jakie obowiązki zatem spoczywają na przedsiębiorcach? Ogólnie rzecz ujmując, muszą oni w taki sposób prowadzić działalność, aby zapewnić maksymalną ochronę danych osobowych swoich klientów.

Czy do tej pory dbałeś o dane osobowe?

Przed wejściem w życie przepisów RODO polski system prawny również zawierał regulacje, dotyczące ochrony danych osobowych. Przedsiębiorcy byli zobowiązani między innymi do odpowiedniego prowadzenia dokumentacji wewnętrznej, dołożenia wszelkiej staranności w celu ochrony interesów osób, których dotyczą przechowywane dane, zbierania danych wyłącznie do oznaczonych, zgodnych z prawem celów i tak dalej. Jeżeli zatem przedsiębiorcy do tej pory rzetelnie wywiązywali się ze swoich obowiązków, RODO nie musi oznaczać wielkiej rewolucji.

Czy warto przeprowadzić audyt?

Niewątpliwie jednak firmie przyda się audyt sklepu internetowego. Być może zmiany nie będą drastyczne, ale przynajmniej będziemy mieli pewność, że prowadzimy działalność zgodnie z narzuconymi przez ustawodawcę wymogami. Co obejmą zmiany? Przede wszystkim konieczne będzie dostosowanie polityki prywatności i regulaminu sklepu, dostępnych na stronie formularzy (kontaktowych i zamówień), zadbanie o certyfikat SSL (certyfikat bezpieczeństwa) na stronie, stworzenie rejestru czynności przetwarzania. W kontekście RODO będziemy musieli zatem odpowiedzieć sobie na takie pytania, jak: jakie dane i w jakim celu przetwarzamy oraz jakie jest ryzyko, związane z przetwarzaniem danych osobowych.

Rola specjalistów

Oczywiście zasady RODO możemy wprowadzić samodzielnie, ale czy zrobimy to skutecznie? Nasi specjaliści niejednokrotnie analizowali przepisy RODO, dzięki czemu udało im się stworzyć sprawny system zarządzania danymi osobowymi. Wiemy w jaki sposób poprawnie sformułować politykę prywatności i formularze na stronach, jak przeprowadzić inwentaryzację danych, jak uaktualnić zgody klientów. Odpowiadamy za wdrożenie RODO również w kwestiach technicznych. Łączymy zatem usługi prawnicze z informatycznymi. Jeżeli chcesz zapoznać się z naszą ofertą, napisz do nas.

Wyraź swoją opinię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.