Audyt sklepu motoryzacyjnego

Audyt sklepu motoryzacyjnego

W zakresie sprzedaży branża motoryzacyjna również odznacza się specyficzną charakterystyką. Przeprowadzane w tego typu sklepach audyty są ukierunkowane na zupełnie inne kwestie, niż w odniesieniu do sklepów odzieżowych, obuwniczych lub spożywczych. W kontekście tej branży zwraca się uwagę na inne zagadnienia i ustala się inne priorytety. Specjaliści Warto Szkolić wielokrotnie mieli okazję przeprowadzać audyty w sklepach motoryzacyjnych i wiedzą, które elementy tego typu działalności „kuleją”.

Specyfika sklepów motoryzacyjnych

Wygląd i sposób funkcjonowania sklepu motoryzacyjnego stosunkowo łatwo dostosować do potrzeb Klientów. Dlaczego? Bowiem w odniesieniu do tej działalności nie ma problemu z określeniem grupy docelowej. W zdecydowanej większości Klientami sklepów motoryzacyjnych są mężczyźni w przedziale wiekowym 25-45 lat, posiadający co najmniej 7-8 letnie auto oraz sporą wiedzę na temat motoryzacji i wszelkiego rodzaju nowinek technicznych. Osoby te otrzymują pensję w wysokości średniej krajowej. Nie stać ich na korzystanie z usług autoryzowanych warsztatów samochodowych, dlatego drobne (a może i większe) naprawy przeprowadzają na własną rękę.

Wygląd zewnętrzny sklepu motoryzacyjnego

Mężczyźni w zdecydowanej większości nie przywiązują dużej wagi do wyglądu sklepu – aranżacji sklepu, witryny sklepowej, rozmieszczenia towarów. Z reguły przychodzą bowiem do sklepu nie po to, żeby „się rozejrzeć”, ale po to, by kupić konkretną, sprecyzowaną rzecz. Właśnie dlatego w toku przeprowadzanych audytów specjaliści Warto Szkolić stawiają wygląd sklepu na ostatnim miejscu. Oczywiście w przestrzeni tej musi panować ład i porządek, ale powierzanie aranżacji wnętrza architektowi jest zbędne.

Ekspozycja towaru

Statystycznie mężczyźni zdecydowanie rzadziej niż kobiety pytają obsługę o określone towary, modele, umieszczenie ich na półkach. Wchodząc do sklepu próbują znaleźć potrzebny produkt sami. Zapytają sprzedawcę tylko wtedy, gdy będą już sfrustrowani tym, że sami nie mogą sobie z tą kwestią poradzić. W sklepie motoryzacyjnym niezwykle ważne jest zatem intuicyjne, tematyczne rozmieszczenie produktów. Powinien w tym zakresie istnieć wyraźny podział między: częściami zamiennymi, akumulatorami, olejami i chemią, oponami. Należy również oddzielić elementy do samochodów osobowych od elementów do pojazdów ciężarowych. Istotne jest również powiązanie tematyczne towarów. Jeżeli na półce umieszczamy gaśnice samochodowe, to bardzo możliwe, że Klient będzie szukał również trójkąta odblaskowego oraz apteczki.

Standardy obsługi klienta

Sprzedawca w sklepie motoryzacyjnym nie może być przypadkową osobą. W tej branży najistotniejszą kwestią jest bowiem profesjonalizm i znajomość tematu. Klient, przychodzący do sklepu motoryzacyjnego już posiada szeroką wiedzę i umiejętności. Z pewnością sam naprawia swoje samochody. Potrzebuje zatem odpowiedniego partnera do rozmowy, który przewyższa go wiedzą i będzie w stanie udzielić przydatnych rad. Najlepiej zatem, aby sprzedawca w sklepie motoryzacyjnym był pasjonatem samochodów, mającym „smykałkę” do samodzielnej naprawy auta.

Wyraź swoją opinię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.