Audyt sklepu detalicznego

Wyznacznikiem nowoczesnego handlu jest nie tylko wysoki standard obsługi klienta, ale również atrakcyjny wygląd zewnętrzny sklepu, odpowiednia ekspozycja towaru oraz stosowanie różnorodnych mechanizmów sprzedaży (w tym promocji i rabatów). Wszystkie te elementy wymagają zaplanowania, przyjęcia właściwej strategii działania. Niejednokrotnie właściciele sklepów detalicznych oraz osoby odpowiedzialne za ich prowadzenie, nie posiadają niezbędnej wiedzy i doświadczenia, co skutkuje podstawowymi błędami w tym zakresie. Remedium na te problemy może okazać się regularny audyt sklepu.

Czym jest audyt sklepu detalicznego?

Idąc za definicją słownikową, należy stwierdzić, że audyt jest „oficjalną kontrolą, polegającą na sprawdzeniu zgodności czegoś z przyjętymi założeniami, obowiązującym prawem, zasadami itp.” (sjp.pl). W odniesieniu do sklepu detalicznego, audyt skupia się zatem na analizie wszystkich obszarów działalności danej placówki.

W jakim celu przeprowadza się audyt sklepu?

Audytorzy, na podstawie przeprowadzonej analizy, sporządzają raport, który wskazuje jakie obszary działalności sklepu wymagają uwagi, ewentualnych zmian, w celu zwiększenia obrotów
i zysków sklepu. Niekiedy drobne korekty pozwalają na znaczące zwiększenie sprzedaży produktów, liczby Klientów, a także poprawę wizerunku sklepu w oczach Klientów.

Kto powinien przeprowadzać audyt sklepu?

To zadanie warto oddać w ręce profesjonalistów, posiadających kwalifikacje i doświadczenie w branży, odpowiadającej zakresowi działalności sklepu. Firma konsultingowa nie tylko zdiagnozuje problemy danej placówki, ale również sporządzi listę zaleceń, opisze właściwą ścieżkę dalszego postępowania. A nawet przeprowadzi stosowne szkolenie, by właściciele i osoby prowadzące sklepy, mogły w przyszłości samodzielnie rozwiązywać problemy i stosować wszystkie zasady nowoczesnego handlu.

W jaki sposób przeprowadza się profesjonalny audyt sklepu?

Specjaliści zwrócą uwagę na każdy, najdrobniejszy element działalności sklepu:

  • czy Klient jest obsługiwany przy zastosowaniu katalogu standardów obsługi klienta,
  • jak wygląda ekspozycja produktów w sklepie, czy są one odpowiednio rozmieszczone, czy rozmieszczenie produktów
    i podział na poszczególne strefy jest czytelny dla Klienta,
  • czy odpowiednio została dobrana kolorystyka wnętrza sklepu,
  • czy zastosowane oświetlenie nie jest za jasne lub za ciemne,
  • czy zadbano o odpowiednią reklamę sklepu i czy we właściwym momencie wprowadzane są promocje oraz rabaty.

Audytorzy stosują szereg możliwych mechanizmów, by finalnie móc sporządzić rzetelny i dokładny raport, przedstawiający kompleksowo istniejące problemy danego dyskontu. Najpopularniejszą metodą w tym zakresie są badania tajemniczego klienta.

Regularne przeprowadzanie audytu sklepu pozwala na utrzymanie wysokich obrotów oraz nieustannego zainteresowania Klientów. To wszystko przekłada się na stabilny zysk z tego typu działalności. Wartym podkreślenia jest to, iż z uwagi na zmienność rynku i obowiązujących trendów, audyty powinny być stałym i nieodłącznym elementem pracy sklepów detalicznych.

Wyraź swoją opinię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.