Audyt sklepu a merchandising

Audyt sklepu a merchandising

Audyt sklepu detalicznego to czynność, którą powinno wykonywać się cyklicznie. Nawet najlepiej zaaranżowana przestrzeń z czasem traci swoje walory, a na rynek wchodzą coraz to nowsze techniki wystawiennicze, które pomogą nam uzyskać lepsze efekty biznesowe. Szczególnie mocno uwidacznia się to w kwestii merchandisingu, który zdaje się wyrastać na jeden z najważniejszych elementów dobrze zaaranżowanej przestrzeni handlowej.

Co to jest audyt sklepu? Audyt sklepu jest pojęciem bardzo szerokim, w którym zawiera się profesjonalna analiza wszystkich obszarów działalności placówki. Audytowi powinny podlegać między innymi wygląd zewnętrzny sklepu, ekspozycja towaru, mechanizmy sprzedaży (w tym promocje, rabaty) i standardy obsługi klienta. Wszystkie te kwestie mają znaczący wpływ na efekt końcowy, w postaci zwiększenia obrotów w sklepie.

Kto powinien przeprowadzać audyt sklepu? Najlepiej jest zaangażować firmę konsultingową, która specjalizuje się w konkretnej branży. Inaczej będą bowiem wyglądały pewne mechanizmy w sklepie spożywczym, a inaczej w hurtowni chemicznej. Zwracając się do profesjonalistów, których działanie poparte jest certyfikatami i rekomendacjami, możemy liczyć na rzetelną analizę naszych działań, wzbogaconą o sprawdzone, spersonalizowane rozwiązania ewentualnych problemów.

Merchandising, jako istotny element audytu

Z uwagi na fakt, że większość sklepów to samoobsługowe placówki detaliczne, w których klienci sami poruszają się między półkami i mają możliwość dotknięcia produktów przed zakupem. Bardzo istotnym elementem audytu sklepu są kwestie merchandisignowe, czyli związane z odpowiednią ekspozycją towarów. Tego typu analiza obejmuje między innymi:

  • weryfikację obecności i umieszczenia materiałów reklamowych,
  • weryfikację oznakowania zewnętrznego obiektu oraz poszczególnych części sklepu,
  • kwestie związane z odpowiednim magazynowaniem produktów,
  • sprawdzenie zasadności używania niektórych materiałów wystawienniczych,
  • wykonanie odpowiedniej dokumentacji,
  • zaprojektowanie usprawnień w wyżej wymienionych obszarach.

Sztuka merchandisingu to wszystkie działania, które zmierzają do jak najlepszej ekspozycji towaru na półkach i innych formach wystawienniczych, dzięki czemu dajemy sobie szansę na zwiększenie sprzedaży określonych grup produktowych. Eksperci w trakcie audytu zwracają uwagę na niedociągnięcia w tym zakresie, ale też doradzają rozwiązania zgodne z najnowszymi trendami. Niejednokrotnie wykorzystywane są tutaj mechanizmy związane z psychologią. Podpowiada nam ona na co ludzie zwracają uwagę, dlaczego pewne rzeczy są dla nich bardziej atrakcyjne, niż inne.

Wyraź swoją opinię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.